Slovníček

Dójo bude místem, kde uslyšíte celou řadu výrazů. Protože jste se rozhodli cvičit japonská bojová umění, pak i velká skupina tohoto výraziva bude zřejmě v jiném jazyce, než na jaký jste zvyklí. Aby se vám příliš často nestávalo, že nebudete rozumět tomu, co váš učitel/někdo jiný na semináři nebo někdo úplně cizí po vás chce, na stránce o něco níže najdete slovíčka a fráze, které se v dojo více či méně běžně používají. Samozřejmě je také dobré si přečíst (a nejlépe se je i naučit) slovíčka uvedená v sekcích Iaido a Jodo.

V průběhu prvních let vašeho studia většinu z těchto slovíček uslyšíte, některá častěji. Snažte se zapamatovat si význam slov, když pochopíte slovní zásobu a základ tvoření cizích slov, budete mít o kus blíže k mentalitě lidí, jejichž národ dal vzniknout tomu, co se učíte. Asi to z vás neudělá lepší bojovníky, ale určitě vám to pomůže ve vlastním rozvoji.

Obecný slovníček

Age Zvednout, nahoru
Aiuči Udeřit současně
Ate Úder
Ato de Po (časově)
Batto Vytasení meče
Boken Dřevěný meč
Bokutó Dřevěný meč
Cuba zeriai Blízko u sebe, tsuby tlačí na sebe
Cuki Bod (bodnout)
Čiburi Setřepání krve
Čigau Jiný, různý
Čiisai Malý
Čikaku Blízko, blízký
Činugui Setření krve
Čokkaku Pravé úhly
Dame Ne, špatné, takhle ne
Dan Úroveň/stupeň
Dattó Vytažení meče z obi
Do Stupně (např. Kju džu do, 90 stupňů)
Dódžó Tréninková místnost, klub
Eguru Vydlabat, vyhloubit
Embu Ukázka/přehlídka
Enzan no metsuke Pozorování vzdálených hor
Fukaku Knižně: hloubka. Hloubka osobního charakteru vzhledem k tréninku.
Furi kaburi Zvednutí meče v přípravě na sek
Gakusai Student
Gokai Velký, zbrklý, nebojácný, robustní
Gjaku Otočený, obrácený
Haj Ano
Hadžime Zahájení
Hanmi Vytočení do soupeře (tělo vytočeno jedním bokem vpřed, migi…, hidari…)
Hanši Han: příklad nebo model k napodobení. Osoba, kterou bychom měli okopírovat.
Hajaku Rychle
Heiko Rovnoběžný
Henka waza Alternativní techniky. (Malé variace v interpretaci v rámci stejné základní formy.)
Hetta Nezkušený, špatný
Hidari Vlevo
Hiki taoši Technika tlaku dolů
Hira Plochý
Hito kokju Jeden dech, jedním dechem
Jame Zastavit
Joko Plochý, horizontální, do strany
Judanša Osoba se stupněm Dan
Jukkuri Pomalu
Jawara kaku ni Lehce
Jozu Zkušený
Kae waza Alternativní techniky. (kompletní změna formy nebo změna hlavních technik)
Kata Tréninková forma nebo sestava forem
Katate Jednou rukou
Keiko Trénink, tréninkový
Kensen Hrot meče
Ki Síla dechu, vnitřní síla
Kime Knižně: rozhodnutí. Ostrost pohybu, zpevnění.
Ki wo tsukette Být opatrný
Kiri/kiru Sekat
Kirjóku Vitalita, energie
Kohai Něčí mladší žák (podřízený)
Kokju Kontrola dechu
Korjů Tradiční/stará škola
Kjóši Kyo: učit. Učitel.
Kju Členění, odstupňování začátečníků před šodan
Ma Interval načasování, časová prodleva
Ma-ai Pozice, vzdálenost v prostoru
Mae Vpřed
Mačigaj Chyba
Massugu Přímo vpřed
Mawatte Otočit se
Metsuke Směr pohledu
Migi Vpravo
Miru Podívat se
Mo/Motto Více, větší
Mudanša Osoba bez stupně Dan
Morote Oběma rukama
Naname Diagonálně
Naze Proč?
Nótó Zasunutí meče do saya
Nukicuke Tasit a udeřit (v jednom pohybu)
Oki Velký
Otoši/Oroši Pokles/snížit
Osame tó Zasunout meč do saja
Renši Ren: vyleštit, zdisciplinovat atd. Pokročilý student
Rjú Škola/osnova
Sabaki Pohyb
Saja biki Ovládání saja, obvykle zatáhnutí vzad
Saja banare Opustit saja
Saja no uči Uvnitř saja
Seitei Standardní, ustálené
Seiteigata Ustanovené formy
Semeru Tlak, tisknout
Sempaj Něčí starší žák (nadřazený)
Sensej Kdo již prošel, učitel
Sen Zabránit, převzít iniciativu
Šinken Meč s živým ostřím (protiklad k tupému cvičnému Iaitó)
Šinza Zkoušky, stupňování
Šita Dolů, pod
Šitei Waza Sestava forem (např. na zkouškách nebo závodech)
Šizuka ni Tiše
Šomen Přímo vpřed
Suj hej Horizontálně
Sukoši Malý, malé množství
Suki Slabý, zranitelný bod. Otevření, šance.
Taikai Soutěž
Tate Vzhůru, vertikálně
Tekki Soupeř
Uči Úder
Ue Nahoru
Učiko Prášek pro čištění meče
Uširó Vzadu
Waza Technika
Wakarimasen Nerozumím
Wakarimasu Rozumím

Směry

KITA Severní
MINAMI Jižní
HIGAŠI Východní
NIŠI Západní
MAE (SANČIN) Dopředu, vpřed
MIGI (UKAI) Vpravo, doprava
HIDARI (SAKEI) Vlevo, doleva
UŠIRÓ (KÓTAI) Vzad, dozadu
OMOTE Přední strana, předek
URA Zadní strana, vzadu (skryté)
UČI Vnitřní strana, vnitřek
SOTO Vnější strana, vnějšek
DŽÓDAN Nahoře, horní
ČUDAN Střední, rovina
GEDAN Spodní, nízko
MASSUGU Přímo vpřed
UE Nahoru, vzhůru
KIKU Nízký, dolů
JOKO Stranou, do strany
ASOKO Tam, tama
GJAKU Otočený, obrácený.
HANTAI Naopak, jinak
IČI MON DŽI V přímém směru, po přímé linii
TATE IČI MON DŽI Po kolmici, kolmo
JOKO IČI MON DŽI Vodorovně, po horizontále
HEIKO Rovnoběžně, po rovnoběžce
NANAME Diagonálně, šikmo
KAKUDO Úhel, pod úhlem
ČOKKAKU Pravý úhel, v pravém úhlu
BIKI Hýbat, pohnout

Číslovky, pořadové číslovky

Iči (šó) Jedna
Dvě
SAN (MITSU) Tři
Ší (JON) Čtyři
GO Pět
ROKU Šest
ŠIČI (NANA) Sedm
HAčI Osm
KJU (KU) Devět
DŽU Deset
DŽU-IčI Jedenáct
DŽU-Ný Dvanáct
Ný-DŽU Dvacet
SAN-DŽU Třicet
HJAKU Sto
IPPON ME První
NIHON ME Druhý
SANPON ME Třetí
JONHON ME Čtvrtý
GOHON ME Pátý
ROPPON ME Šestý
NANAHON ME Sedmý
HAČIHON ME Osmý
KYUHON ME Devátý
DŽUPPON ME Desátý
DŽUIPPON ME Jedenáctý

Míry

ŠAKU 30.2 cm
SUN 1/10 Šaku, 3,02 cm
BU 1/10 Sun, 0.3 cm

Stupně, osoby

SOKE Velmistr, hlavní představitel učení
HANŠI Nejvyšší učitelský titul, předpoklady : starší 55 let a 8.Dan.
KJÓŠI Střední učitelský titul, předpokladem je 7.Dan
RENŠI Základní učitelský stupeň, předpokladem je libovolný stupeň dan
DAN Mistrovský stupeň
JUDANŠA Nositel danu
MUDAN Žákovský stupeň
MUDANŠA Osoba bez mistrovského stupně
SENSEI Učitel
ŠIHAN Hlavní učitel, také Vedoucí;Titul se používá pouze v rámci školy
UČIDEŠI Hlavní žák
DŽOŠU Asistent
SEMPAI Staří žák
KOHAI Mladší žák
NJUMONSA Nováček
ŠUHIN Čestný host

Jednotlivá místa dódžó

YOSEKI Strana učitele (Pokud je více učitelů, jsou seřazeni v řadě podle stupně zprava doleva)
ŠIMOSEKI Strana žáků (Žáci jsou seřazeni podle stupňů (případně podle seniority) zprava doleva)
ŠIMOZA Vstupní strana
KAMIZA „Místo bohů“
ŠOMEN Čelní strana
ŠINZEN Šintoistický oltářík/Čestné místo
TOKONOMA Výstavní výklenek
GENKAN Vstup

Části těla

Aši noha
Aši kubi kotník
Atama hlava
Cuma saki špičky prstů na nohou
Čůšin centrum, střed, srdce
strana těla
Džinču střed horního rtu
Ganmen střed obličeje
Hara břicho
Hidži loket
Hiza koleno
Jubi prst
Kakató pata
Kata rameno
Koši bok/pas
Kote předloktí
Kubi krk
Me oko
Men obličej
Mune hruď
Nakazumi středová linie těla
Ninode nadloktí
Nodo hrdlo
Omote vnější strana ruky
Sui getsu solar plexus
Sunden bod mezi očima
Šamen strana hlavy, spánek
Te ruka
Te kubi zápěstí
Te no uči dlaň
Ude paže
Ura vnitřní strana, např. ruky

Části oděvu

Embu gi předváděcí/demonstrační oděv
Hakama široká skládaná kalhotová sukně
Haori svrchní vesta
Hera poutko na vnitřní zadní straně hakama
Chimó provázek nebo šňůrka
Keiko gi tréninkový kabát
Kesa klopa/část mnišského oděvu, visícího z levého ramene
Koši ita výztuha zadní části hakama
Matadači rozparek na straně hakama
Moncuki kabátek se širokými rukávy, s monem na hrudi, rukávech a zádech
Obi pás
Sode rukáv
Tabi formální měkká obuv k běžnému použití v dojo
Zekken hrudní nášivka s vlastním jménem, názvem dojo, národností atd.
Zori nazouvací sandály pro použití mimo Dojo na tabi nebo holé nohy

Části meče

Bóši křivka vedoucí ke kissaki
Cuba záštita (ochrana ruky)
Cuka rukojeť
Cuka ito/Maki ito oplet cuka
Fuči/Fuči gane kovový pásek kolem cuka vedle cuba
Ha živé ostří
Ha mači „schůdek“ na konci mune, kde se setkává ostří s habaki
Habaki objímka (obvykle měděná) tvořící přechod mezi ostřím a cuba
Hamon linie oddělující kalení
Hanami seková linie meče (z mune do ha)
Hasuji směrová linie meče (od mune mači do kissaki)
Hi drážka
Hira plocha čepele od shinogi do ha
Hitoe špička řapu, kde se střetává mune na mune mači
Jakiba zakalená část ostří
Jasuri mei stopy pilování zanechané na řapu
Jokote žebro oddělující plochu hrotu od plochy čepele
Kašira konec tsuka
Katahaba míra nejširší části čepele
Kissaki hrot
Kodžiri uzavřený konec saja
Koiguči otevřený konec saja
Kurigata úchyt na saja pro uvázání sageo
Mei signatura na řapu
Mekugi bambusový kolík skrze cuka
Mekugi ana díra, přes kterou prochází mekugi
Menuki dekorace pod cuka ito pro usnadnění úchopu
Monouči sekací část čepele (přibližně 15 cm od kissaki)
Mune hřbet čepele
Mune mači „schůdek“ na konci mune, kde se setkává hřbet s habaki
Nagasa míra délky čepele od kissaki do mune mači přímou čarou
Nakago řap (kovová část meče v držadle)
Nakago džiri konec řapu
Sageo provázek, který se uvazuje na hakama chimo
Saja pochva
Same rejnočí (žraločí) kůže pod cuka ito
Seppa vložky na obou stranách tsuba
Sori míra zakřivení čepele, měřeno od mune do linie nagasa v nejhlubším bodě
Šinogi čára v nejširším bodě podél čepele/žebro
Šinogi dži plocha čepele od šinogi do mune

Pozice, postoje

Ajumi aši práce nohou při chůzi
Aši sabaki pohyb nohou
Cugi aši zadní noha se přisouvá špičkami prstů na úroveň paty přední nohy
Čůdan no kamae postoj ve středním střehu
Džiku aši osa chodidel při otáčení např. pat, špiček, levé paty/pravé špičky
Džódan no kamae postoj v horním střehu
Fumikomi aši podupávání nohou. Také znamená drobné upravování polohy přední nohy při seku bez vykračování, např. pro korekci úhlu boků nebo pro dodání více síly do seku.
Gedan no kamae postoj ve spodním střehu
Hasó no kamae meč na straně obličeje, postoj s levou nohou vepředu
Hidari levý, vlevo
Hidari džódan no kamae džódan s levou nohou vepředu
Hiraki aši zadní noha se přesune dopředu a stranou a vytáčí se směrem k soupeři pod novým úhlem, přední noha ji v kruhu následuje a zaujímá původní postoj s vyměněnýma nohama
Iaidó Moderní forma výcviku používání meče
Iai goši snížený (připravený) bok
Joko men uči Sek ze strany na hlavu
Kamae o toku přerušení kamae (např. na konci cvičení dvou soupeřů)
Katate jednoruč
Keito šisei meč v levé ruce na boku, ruka na levém boku, úhel meče 45o od horizontály, kašira mírně dovnitř, palec na tsuba
Kiri/kiru Sek, sekat
Kiri te ruka, která vede sek
Mamori te ruka, která kryje nebo chrání
Men uči Sek na hlavu
Migi pravý, vpravo
Migi džódan no kamae džódan s pravou nohou vepředu
Morote obouruč
Nitó Dva meče
Nótó Zasunutí meče
Nuki cuke Tasení meče se sekem, horizontální
Nuki uči Tasení meče se sekem, šikmo přes obličej
Okuri aši přední noha se pohybuje vpřed, zadní noha se přisunuje a zaujímá původní postoj (práce nohou v kendo)
Sage tó držení meče podél těla
Saja biki pohyb saja
Seiza pozice vsedě
Seme aši noha, která tlačí (pruží)
Seme te ruka, která provádí tlak
Suburi seky (s přemístěním)
Suri aši klouzavá chůze
Šibory ždímání, tj. mírná rotace rukou nad tsuka ve chvíli seku
Šini te ruka bez života
Šizentai přirozený postoj
Taito šizei meč zasunutý v saja, saja v obi, levá ruka na meči, palec na cuba
Tate hiza pozice vsedě se zvednutým pravým kolenem
Te no uči ovládání meče rukama, tj. správný úchop (většinou pomocí malíčku a palci, ukazováčky volně) a správné načasování šibori
Teito šizei meč zasunutý v saja, saja a meč v levé ruce, obě paže plně natažené dolů, palec není na cuba
Tome te ruka, která zastavuje pohyb
Uširo dozadu, vzad
Wakigamae skrytý postoj (meč je ukryt za hakama, ruce na pravém boku)

Tamešigiri – test seku, test meče

1. Sódesuri (Odetnutí ruky, „střih rukávu“)
2. Ko-kesa (Odetnutí paže v rameni)
3. Ó-kesa (Mnišské roucho, sek přes trup)
4. Tai-tai (Velký sek) 5. Wakige (Podpaží)
6. Čiwari (Sek přes hruď)
7. Suricuke („Namazání“)
8. Karigane („Divoká husa“)
9. Kurimasike (Konec žeber)
10. Iči-nó-dó (První bederní obratel)
11. Ni-nó-dó (Druhý bederní obratel)
12. San-nó-dó (Třetí bederní obratel)
13. Ryó-guruma (Sek přes kyčle – „dvojité kolo“)
14. Šimo-tatewari (Sek zespodu)
15. Tabigata („Okraj ponožky“, odseknutí chodidla)
16. Hiza-tači (Odseknutí nohy v koleni)
17. Hidži-tači (Odseknutí ruky v lokti)
18. Kaišaku (Stětí hlavy)